fredag 5. mars 2010

Glattkjøringskurs på Vålerbanen


Michael og jeg var på glattkjøring på Vålerbanen tirsdag og onsdag 23-24 februar.
Det var med blanede følelser vi satte oss i bilen mandag kveld for å reise til Våler. I allefall jeg gruet meg veldig. Tror det var mest fordi jeg ikke helt viste hva som ventet oss der oppe, og siden jeg ikke hadde så gode opplevelser når jeg var på glattkjøring med liten bil. Men så fort vi kom i gang roet nervene seg også. Jeg har jo kjørt ganske mye på glatt føre tidligere i år.

Vi fant lett frem til Våler og trafikksenteret, men hotellet var det litt værre med. hehe.. men kan ha hatt noe med at vi kjørte lenge i feil rettning etter mobilens GPS. Så vi har i allefall lært at den ikke duger til så mye. Men etter ca en times kjøring og skliing med min lille Lupo på glatta, kom vi oss endelig frem og i seng. Var nå bare 5 timer til vi skulle opp igjen.

Vi kom oss opp, og rakk kurset og det hele. Vi fikk heldigvis kjøre sammen ute på banen. Første dagen bestod i å leke seg på glatta i lastebiler og busser, med oppgaver vi fikk utdelt. Vi begynte med lastebil, noe som kanskje var greit. Michael har jo ikke kjørt buss før. Dette var ganske gøy. Eller skummelt, men gøy, siden det var under kontrolerte former. Ville ikke syntes det var gøy å skli på disse måtene ute på veien liksom. Men fint å finne ut litt om hvordan ting oppfører seg på glatte veier. Etter pausen fikk vi utdelt en buss. Det var egentlig ikke så anderledes å kjøre den på glatta, enn bilen vi hadde kjørt tidligere. Jeg var bare litt liten for den bussen, så slet litt med å rekke frem og ned til pedalene. hehe, men vi klarte oss fint.


Andre dagen skulle vi kjøre bil og henger og semi. Dette var litt skumlere. Nå skulle vi holde styr på både bilen og hengeren på glatta, men føler vi lærte mye av det og nå kan håndtere det litt bedre på supergaltte veier. Men nå overdrev vi litt mer enn vi ville gjort på veien da. Vi skulle jo leke oss, og trakk grensene litt lenger enn vi kanskje ville gjort i virkeligheten.

Glad for å endelig være 100% ferdig med lappen. Nå er det heldigvis 4 år til jeg må på kurs og fornye noe igjen:D
Så nå er jeg klar for å kjøre så mye som mulig, når jeg ikke øver med Soundstorage da:D

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar